PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاومت متغیر یا پتانسیومتر



Dplay
05-24-2015, 02:57
در این جا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام پتانسیومتر آشنا نماییم.

پتانسیومتر یک مقاومت سه ([Only registered and activated users can see links]) پایانه با یک اتصال یا دکمه متحرک قابل تنظیم برای تقسیم ولتاژ است. اگر تنها دو ترمینال استفاده شود (یک سمت و جاروب کن) به عنوان یک مقاومت متغیر یا رئوستات عمل می*کند.

پتانسیومترها معمولا برای کنترل دستگاه*های الکتریکی مانند کنترل صد ([Only registered and activated users can see links])ا در تجهیزات صوتی استفاده می*شود. پتانسیومتر هم چون یک مقاومت متغیر عمل می کند.

پتانسیومترها به طور مستقیم برای کنترل قدرت قابل توجه (**ش از یک وات) به ندرت استفاده می*شوند، توان تلف شده در پتانسیومتر با توان در بار کنترل شده مقایسه می*شود.

در عوض از آن ها برای تنظیم سطح سیگنال آنالوگ ([Only registered and activated users can see links]) (مانند کنترل صدا در تجهیزات صوتی)، به عنوان کنترل ورودی مدارهای الکترونیکی استفاده می*شود. برای مثال دیمر (تیره کننده) نورلامپ از پتانسیومتر، برای کنترل سوییچینگ ترایاک استفاده می*کند.

انواع پتانسیومترها: 1- پتانسیومترهای ریز (کوچک)
این پتانسومترها با استفاده شیئی ریز مثل پیچ گوشتی تنظیم می*شوند که برای مکان*هایی که نیاز به تغییر آن نیست (صرفا جهت کالیبر کردن) به کار می*رود.
2- پتانسیومترها ولومی این پتانسومترها با دست تنظیم می*شوند (ع** بالا) جهت استفاده در سیستم*های صوتی و ...
3- پتانسیومترهای دوبل این پتانسیومترها 6 پایه دارند که شامل 2پتانسیومتر چس**ده به هم هستند که با تغییر پیچ متحرک، مقدار هر دو عوض می*شود و در بعضی مدارهای آمپلی فایری کاربرد کارند.

4- پتانسیومترها 5 پایه*ای در این پتانسیومترها، پین وسط پین تنظیم است، دو پین کنار وسط، یک پتانسیومتر مثلا 3 کیلو اهمی است و دو تای کناری یک پتانسیومتر مثلا 5 کیلواهم است؛ که در سیستم هاس صوتی کاربرد دارد.




792

793